چرا هنرستان را انتخاب کنیم؟
مزیت های ادامه تحصیل در هنرستان

۱- تنوع رشته های هنرستان ها نسبت به رشته های دبیرستان خیلی بیشتر است .

۲- هم زمان آموزش های تئوری یادگیری عملی نیز صورت می گیرد.

۳- امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر راحت تر است.

۴- بازار کار مناسب برای دانش آموزان حتی قبل از فارغ التحصیل شدن وجود دارد.

۵-روحیه تعاون و همکاری دانش آموزان به خاطر انجام کارهای گروهی در کارگاه بیشتر است .

۶- دانش آموزان با انجام کارهای عملی اعتماد به نفس بالاتری دارند .

۷- با گذراندن واحد کارورزی ٬ آمادگی بیشتری برای ورود به بازار کار دارند .

۸- دانش آموزان هنرستانی در آینده یک تولیدکننده هستند .

۹- هنرستان نقش قابل توجهی درکاهش بیکاری و افزایش اشتغال زایی در جامعه دارد.

۱۰- استرس دانش آموزان کاهش می یابد و به علت عملی بودن دروس علاقه مندی و نشاط بیشتری دارند.

۱۱- بیشتر ساعات درسی هنرستان ها عملی می باشد.

۱۲- در هنرستان ها خلاقیت ها و استعدادهای دانش آموزان شکوفا می شود.

۱۳- توجه مسئولین نظام ٬ سرمایه گذاری روی هنرستان ها است.

۱۴- دانش آموزان هنرستانی بعد از فارغ التحصیلی می توانند از وام های خود اشتغالی استفاده نمایند .

۱۵- دانش آموزان هنرستانی می توانند احتیاجات خود وخانواده را برآورده نماید

۱۶- دانش آموزان هنرستانی با حداقل امکانات می توانند حداکثر کارایی و درآمد زایی را داشته باشند.

۱۷- دانش آموزان هنرستانی بدلیل اینکه بایستی در کارگاه ها نظم و دقت کافی را داشته باشند لذا نظم پذیری بالاتری دارند.

۱۸- دانش آموزان هنرستانی نقش بسیار مهمی در کاهش بیکاری و افزایش اشتغال زایی دارند.

۱۹- دانش آموزان هنرستانی خود باوری بالاتری دارند.

معرفی رشته های موجود در هنرستان نسیم محبت

در ایران نیز بیش از یک دهه است که با گسترش شبکه های تلویزیونی در مرکز استان­ها، تولید برنامه های انیمیشن نیز توسعه یافته است .

فرد علاقمند به تحصیل در این رشته در در صورتی که از توانایی طراحی خوبی برخورد باشد ، می تواند موفقیت بیشتر در این رشته کسب کند.

هنرجویان در طی دوران تحصیل آشنایی با مبانی هنرورنگ ، توانایی توانایی طراحی ، آشنایی با اصول بازیگری ، توانایی و تولید فیلم های انیمیشن ، توانایی کار با 

انواع نرم افزارهای گرافیکی ، شناخت عناصر و ساختار فیلم نامه و … آشنا می شوند.

 توانمندی های دانش آموختگان رشته پویانمایی ( انیمیشن )

– توانایی نگارش داستان و تبدیل آن به فیلم نامه

– توانایی تبدیل سناریو به استوری برد

– توانایی طراحی شخصیت ها و فضای داستان

– توانایی طراحی از انسان ، حیوان اشیاء

– توانایی متحرک سازی تصاویر انسان ، حیوان و اشیاء

– توانایی استفاده نرم افزار های مرتبط با انیمیشن

– توانایی ساخت انیمیشن با تکنیک های دو بعدی و سه بعدی

– توانایی کار با نرم افزار ها ، شیوه های رایانه ای برای ایجاد حرکت ، صدا و تدوین

فارغ التحصیلان رشته انیمیشن به منظور ادامه تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی میتوانند در دوره پیش دانشگاهی هنر شرکت کنند و جذب 

دانشگاه صدا و سیما و مراکز آموزش عالی در سطح کشور شوند و تا مقطع دکتری در داخل و خارج از کشور ادامه تحصیل دهند.

پویانمایی در ایران از سال ۱۳۳۶ شروع شد. در دنیای امروز، انیمیشن در زمره‌ی مهم‌ترین و پربیننده‌ترین برنامه‌هاست. حضور انیمیشن را می‌توان در بسیاری از موارد ازجمله برنامه‌های تلویزیونی، اینترنت، دنیای تبلیغات، موبایل و بازی‌های کامپیوتری دید. این رشته شاخه‌ای از سینما است که تمام مواردی که برای ساخت یک فیلم استفاده می‌شود در آن وجود دارد. هنر پویانمایی یا انیمیشن شامل هنرهای مختلفی ازجمله سینما، نقاشی و آهنگ است. بسیاری از کاشناسان معتقدند، سینمای آینده، سینمای پویانمایی است.

ویژگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز

برای ورود به این رشته، داشتن یک‌سری ویژگی‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند. از جمله‌ی این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. داشتن استعداد هنری (حرف اول ورود به رشته‌ی پویانمایی(
  2. داشتن ذهن خلاق برای خلق سوژه‌های مختلف
  3. توانایی طراحی مناسب
  4. پشتکار و انگیزه

دانش‌آموزان رشته‌ی پویانمایی، چه مهارت‌هایی می‌آموزند؟

ازجمله مهارت‌هایی که دانش‌آموزان رشته‌ی پویانمایی می‌آموزند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طراحی شخصیت، تبدیل فیلم‌نامه به استوری‌بورد، ساخت پویانمایی با تکنیک‌های مختلف، ۴استفاده از نرم‌افزارهای مرتبط، طراحی از انسان، حیوان و اشیا،‌ متحرک‌سازی تصاویر، آشنایی با داستان و فیلم‌نامه

فرصت‌های شغلی رشته‌ی پویانمایی

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلف مرتبط با سینما فعالیت داشته باشند. این موارد شامل تکنسین رنگ، تکنسین تکنیک دستی، دستیار نورپرداز، تدوین صدا، دستیار تصویربردار، تکنسین رایانه‌ای، تکنسین فضای سه‌بعدی و متحرک‌سازی، کارگردانی، بازیگری، طراحی، موسیقی و… است.

دانش‌آموزان هنرستانی می‌توانند پس از تحصیل در دوره‌ی کاردانی وارد مقاطع بالاتر ازجمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شده و پس از پایان تحصیلات، در زمینه‌های گفته‌شده مشغول به فعالیت شوند.

توجه: در صورت شرکت در کنکور هنر، این رشته به نام هنرهای دیجیتال، تغییر نام می‌یابد.

درس‌های تخصصی رشته‌‌ی پویانمایی (انیمیشن) در هنرستان

آشنایی با برخی از درس‌های رشته‌‌ی پویانمایی (انیمیشن(

درس متحرک‌سازی دوبعدی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از متحرک‌سازی درهم‌تنیده، متحرک‌سازی مفصلی، متحرک‌سازی ترکیبی انسانی، بازسازی موقعیتی، اجرای حرکات ترکیبی (حرکت توپ در پرسپکتیو، حرکت دوار توپ) و

درس تولید پویانمایی سه‌بعدی صحنه‌ای: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از ساخت شخصیت‌های سه‌بعدی صحنه‌ای، ساخت صحنه و فضا، نورپردازی و

درس طراحی فضا و صحنه در پویانمایی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از فضای دوبعدی، فضاسازی و صحنه‌پردازی دوبعدی، اجرای رایانه‌ای فضای دوبعدی، ارتباط عناصر فضای یک اثر، تمهیدات و طراحی صحنه برای فضاهای سه‌بعدی و

درس طراحی شخصیت در پویانمایی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از طراحی ابزاری شخصیت، طراحی آناتومی موجودات زنده، آماده‌سازی شخصیت، پیکره‌بندی شخصیت بر اساس فیلم‌نامه، حجم و سه‌بعدی‌سازی شخصیت و…

افراد بسیار زیادی در جهان و در سطوح مختلف علمی و اقتصادی، ساعات زیادی را به تماشای تلویزیون، شنیدن رادیو و… می‌گذرانند. هدف از این رشته، آشنایی دانش‌آموزان با مفاهیم مختلف و عناصر هنری است که در خلق یک اثر هنری نقش دارند؛ مانند نور، صدا، تصویر، موسیقی، خلاقیت، ذوق و… . در این رشته، مهارت‌های مختلفی ازجمله صدابرداری، گویندگی، اجرا و… به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود. این رشته در هنرستان، در گروه تحصیلی هنر جای دارد.

ویژگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز

مانند سایر رشته‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی، برای ورود به رشته‌ی تولید برنامه‌های تلویزیونی، لازم است ویژگی‌های لازم برای این رشته را داشته باشید. علاقه به این رشته، یکی از ویژگی‌های اصلی ورود به آن است. داشتن ذهن خلاق، نگاه هنرمند، روابط اجتماعی خوب،‌ دقت زیاد، صبر و مسئولیت‌پذیری، روحیه‌ی انجام کار گروهی، توانمندی روانی- حرکتی و جسمانی و داشتن اطلاعات هنری اولیه از ویژگی‌های دیگری است که به آن نیاز دارید.

فرصت‌های شغلی رشته‌ی تولید برنامه‌های تلویزیونی

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلفی فعالیت داشته باشند؛ مانند:

کارگردانی برنامه‌های تلویزیونی، دستیار تدوین و نورپردازی، دستیار کارگردان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،‌ وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فیلم‌نامه‌نویس، نمایشگر عروسک، دستیار فنی، دستیار فیلم‌بردار و صدابردار، طراحی و نقاشی صحنه، ساخت و تولید تیزر،‌ نویسندگی و… .

دانش‌آموزان هنرستانی می‌توانند پس از تحصیل در دوره‌ی کاردانی، وارد مقاطع بالاتر ازجمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شده و پس از پایان تحصیلات، در زمینه‌های گفته‌شده مشغول به فعالیت شوند.

درس‌های تخصصی رشته‌‌ی تولید برنامه‌های تلویزیونی در هنرستان

آشنایی با برخی از درس‌های رشته‌‌ی تولید برنامه‌های تلویزیونی

درس تصویربرداری و صدابرداری برنامه‌های تلویزیونی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از آماده‌سازی دوربین و متعلقات (سه‌پایه، دوربین، تنظیم مانیتور)، تصویربرداری خارج از استودیو (لوکیشن، حرکت‌های دوربین)، نورپردازی (جهت و شدت نور، چراغ‌های نورپردازی)، تصویربرداری استودیویی (دوربین استودیویی، آشنایی با ساختار استودیو)، دستیار صدا (فرکانس،‌ دامنه،‌ میکروفون‌های مختلف) و… .

درس ساخت و اجرای دکور، لباس،‌ ماسک و گریم: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از طراحی صحنه، انواع طراحی صحنه، عناصر بصری در طراحی صحنه، وسایل صحنه، ترمیم، آماده‌سازی، طراحی، ساختار تولید یک فیلم، تحلیل و بررسی شخصیت نمایشی و… .

درس گویندگی، اجرا و بازیگری: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از اصول گویندگی، فن بیان، تلویزیون، مجری و ویژگی‌های خوب یک مجری، دوبلاژ یا صداپیشگی، دوبله‌ی فیلم در ایران، گزارش و گزارشگر، گزارش‌های رادیویی و… .

درس تدوین و صداگذاری برنامه‌ی تلویزیونی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از برش تصویر (دکوپاژ، مرحله‌ی پیش و پس تدوین)، تدوینگر (تدوین تداومی، نمای باز معرف)، جلوه‌های ویژه (اجرای جلوه‌های تصویری، جلوه‌های تمام‌رایانه‌ای)، صداگذاری (مرحله‌ی باندسازی، ساخت باندهای صدای صحنه)، تیتراژ (انتخاب موسیقی عنوان‌بندی، آماده‌سازی عناوین و اسامی) و…

برنامه‌ی رشته‌ی طراحی و دوخت بر اساس چهارچوب اصلی آموزش‌های کاردانی در بخش هنر و معماری از آموزش‌های علمی کاربردی طراحی و تدوین شده است. کاردان هنری فردی است که با کسب مهارت علمی در رشته‌ی خود قادر است در اجرای اثر هنری با به ‌وجودآورنده‌ی اثر (هنرمند) همکاری کند یا در نگهداری، مرمت و کاربرد ابزار، وسایل و دستگاه‌های مرتبط با رشته‌ و آماده‌سازی مواد و ابزار کار هنری فعالیت نماید.

هدف برنامه

هدف از برنامه‌ی طراحی و دوخت، تربیت فردی است که بتواند در کنار هنرمند (طراح) قرار گیرد و روند خلق اثر هنری (طرح یک لباس) را تسهیل و تسریع کند و برای نیل به هدف فوق، کاردان باید زیر نظر هنرمند قادر به اجرای فعالیت‌های تعیین‌‌شده باشد.

نقش و توانایی‌ فارغ‌التحصیلان رشته‌ی طراحی و دوخت

– توانایی انجام کار عملی در حوزه‌های طراحی الگو در متدهای مختلف

– توانایی نصب، راه‌اندازی و استفاده از انواع ماشین‌های دوخت و وسایل کارگاهی

– توانایی طراحی از آناتومی اندام و جزئیات مختلف آن برای طراحی لباس

– توانایی طراحی الگو، برش و دوخت لباس‌های نوزاد تا ۱۲ سال

– توانایی طراحی لباس بانوان برای سنین و موقعیت‌های مختلف

– توانایی طراحی، برش، دوخت انواع لباس‌های مدل‌دار برای موقعیت و فصول مختلف

– توانایی دوخت پوشاک تاریخی و اقوام ایرانی و تزیینات آن به ‌منظور استفاده در پوشاک امروزی

– توانایی طراحی لباس کودکان تا ۱۲ سال

– توانایی اجرای انواع هنرهای ظریف (سوزن‌دوزی) روی لباس

– توانایی به‌کارگیری تحولات جدید فناوری و پیشرفت‌های صنعتی مرتبط

– توانایی سازمان‌دهی افراد تحت سرپرستی در کارگاه‌های تولید لباس

– کمک بر اعمال اصول ایمنی، ‌رعایت بهداشت محیط کار

– توانایی آموزش ضمن کار افراد تحت ‌سرپرستی و ارزش‌یابی آن‌ها

– توانایی تشخیص عیوب و راهنمایی افراد تحت ‌سرپرستی جهت نگهداری وسایل و تجهیزات و دستگاه‌ها و گزارش برای رفع عیوب

 

طول دوره‌ی تحصیلی

– حداقل طول دوره‌ی آموزش در این رشته پنج سال است و برنامه‌های درسی آن در دو دوره‌ی سه و دو ساله تقسیم شده است.

– هنرجویان در پایان دوره‌ی سه‌ساله‌ی اول تحصیلی و با گذراندن ۹۶ واحد درسی به اخذ دیپلم رشته‌ی طراحی و دوخت نایل می‌شوند.

– هنرجویان در صورت تمایل، بعد از اخذ دیپلم، به شرط قبولی در آزمون ورودی کاردانی پیوسته رشته‌ی طراحی و دوخت در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای (وابسته به وزارت آموزش و پرورش یا دانشگاه جامع علمی و کاربردی) ادامه‌ی تحصیل می‌دهند و دوره‌ی دوساله‌‌ی دوم را در چهار نیم‌سال با گذراندن ۷۲ واحد درسی به اخذ درجه‌ی کاردانی نایل می‌شوند.

– چنان‌چه دانش‌آموختگان هنرستان به ادامه‌ی تحصیل در دوره‌ی کارشناسی پیوسته دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مایل باشند،‌ می‌توانند با گذراندن دوره‌ی پیش‌دانشگاهی رشته‌ی هنر، مطابق ضوابط و مقرراتی که برای ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وجود دارد، متقاضی ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و تحصیل در دوره‌های دانشگاهی شوند.

الف: آموزش در دوره‌ی سه‌ساله

هر واحد درسی نظری ۱ ساعت در هفته و هر واحد درسی عملی (آزمایشگاهی- کارگاهی) ۵/۱ تا ۴ برابر ساعت واحد نظری در طول یک سال تحصیلی است. طول هر سال ۳۰ هفته‌ی کامل است.

ب) آموزش در دوره‌ی دوساله

در این دوره هر واحد نظری، ۱ ساعت در هفته و معادل ۱۶ ساعت درسی و هر واحد آزمایشگاهی، معادل ۳۲ ساعت درسی، هر واحد کارگاهی، معادل ۴۸ ساعت و هر واحد کارآموزی، ۱۲۰ ساعت در طول نیم‌سال تحصیلی است. آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های یک واحد را می‌توان به ‌ترتیب ۴۸ و ۶۸ ساعت در نظر گرفت. طول هر ترم ۱۶ هفته، ‌معادل یک نیم‌سال تحصیلی است.

مشاغل قابل دست‌یابی

جایگاه شغلی دانش‌آموختگان دوره‌ی پنج‌ساله‌ی رشته‌ی طراحی و دوخت:

– ناظر خط تولید در کارخانجات و تولیدی‌های پوشاک

– سرپرست خط تولید در کارخانجات و تولید‌های پوشاک

– برش‌کار لباس‌های زنانه و کودکانه در تولیدی‌های کوچک پوشاک

– ایجادکننده‌ی خط تولید پوشاک در کارگاه‌های تولیدی

– مربی آموزشگاه‌های خیاطی وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی

– مدل‌سازی لباس‌های زنانه در کارگاه‌های تولید پوشاک

– نازک‌دوزی و ضخیم‌دوزی انواع لباس زنانه و بچه‌گانه

– طرح الگو و دوخت لباس زنانه و بچه‌گانه در تولیدی‌های پوشاک

– ایجادکننده‌ی آموزشگاه‌ طراحی و دوخت خصوصی و آموزش افراد تحت پوشش

– طراح الگو و دوخت لباس زنانه و بچه‌گانه در تولیدی‌های پوشاک

ضوابط و شرایط پذیرش دوره‌ی سه‌ساله

– دانش‌آموختگان سال سوم دوره‌ی راهنمایی و موفقیت در سال اول متوسطه

– داشتن سلامت کامل جسمانی و شرایط عمومی

چه چیزی رشته ی معماری را از سایر رشته های مهندسی متمایز می کند؟

کمی ذوق هنری، قدرت خلق یک اثر نو، تخیل قوی و روحیه کار گروهی، همه ی آن چیزی ست که شما برای معمارشدن نیاز دارید. اگر به هنر علاقه مندید و قدری با فن مهندسی ساختمان آشنایی دارید معماری رشته ایده آل شماست. این رشته تلفیقی ست خارق العاده از فن و هنر و قدمتی بسیار طولانی در تاریخ ایران و جهان دارد.

مهندس در لغت به معنای هندسه دان، به شخصی گفته می شود که با هندسه و مباحث هندسی سر و کار دارد و معمار هنرمندی ست که به کمک مباحث هندسی بنایی خلق می کند که گاه تا هزاران سال باقی ست و هویت یک جامعه به شمار می رود.

در گذشته به جای کلمه معمار، از مهراز استفاده می‌کردند. معمار فردی است که تفکرات ناب و خلاقانه خود را بر اساس تعاریف مختلف با توجه به فرهنگ سبک معماری منطقه اقلیم دید و منظر مناسب کاربری فضا و فاکتورهای مهم دیگری اتود می‌زند. معماری یکی از هفت هنر اصلی است و معمار هنرمند است و آثار او در زمره آثار هنری بررسی می‌شود. او باید دارای قدرت تجسم بالا، ذوق هنری و خلاقیت باشد و عناصر زیبایی شناختی بصری را بشناسد.

 

معمار چه می کند؟

کسی که طراح و سازنده بناها و ساختمان ها می باشد، مهندس معمار است. مهندس معمار، نقشه های ساختمان های جدید و برنامه بازسازی و محافظت از ساختمان های قدیمی را طراحی می کند. همچنین کار مهندس معمار طرح ریزی ترکیب و نحوه قرار گیری مجموعه ای از ساختمان ها و فضاهای اطراف آنها نیز می باشد. او این کارها را با تکیه بر علم مهندسی، ذوق هنری و شناختی که از فرهنگ، آداب و رسوم، جغرافیای انسانی و طبیعی محل مورد نظر خود دارد، انجام می دهد. معمار کسی که معماری می‌کند. طراح اوست و نظارت مستقیم بر فعالیت دیگر مهندسین عمران تأسیسات الکتریکی تأسیسات مکانیکی دارد. در واقع معمار ناظر نهایی و هماهنگ کننده کلیه نقشه‌های یک بنا شامل نقشه‌های معماری و طراحی نقشه‌های محاسبات سازه‌ای و نقشه‌های تأسیساتی می‌باشد.

نیاز به نشانه‌ها و علامت‌های بصری، آرم‌ها، طراحی حروف، بنرها و پوسترها، همگام با تکامل فراینده‌های چاپ و نشر، همه و همه در حوز‌ه‌ی فعالیت‌های گروه شغلی وسیع و پردامنه‌ی گرافیک قرار می‌گیرد. در این بین، نقش هنر عکاسی در کنار هنر گرافیک، انکارنشدنی است. رشته‌ی فتوگرافیک را می‌توان تلفیق دو گروه شغلی گرافیک و عکاسی دانست.

همانند سایر رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی، برای ورود به رشته‌ی فتوگرافیک، لازم است برخی ویژگی‌ها مانند خلاقیت و ذوق هنری و ایده‌پردازی، علاقه به کارهای هنری و ذوقی، سخت‌کوشی و خستگی‌ناپذیری، صبر و حوصله‌‌ی زیاد، مسئولیت‌پذیری و تعهد کاری، توانایی ارتباط برقرارکردن را داشته باشید.

دانش‌آموزان این رشته در طول دوران تحصیل با مواردی همچون طراحی، تصویرسازی، صفحه‌آرایی، طراحی پوستر، طراحی جلد، انواع چاپ دستی، تکنیک‌های مختلف طراحی مثل قلم و مرکب، تکنیک‌های نقاشی مثل رنگ و روغن و گواش آشنا می‌شوند.

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلفی مانند تصویرساز و طراح روی جلد، صفحه‌آرای مجلات و روزنامه‌ها، تهیه‌ی آرم و نشانه برای شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف، فعالیت در انتشارات، صداوسیما، مطبوعات و مراکز هنری، آتلیه‌های خصوصی، طراحی فضاهای شهری، طراحی دکوراسیون داخلی منازل و مراکز صنعتی، کارگاه گرافیک، مبانی هنرهای تجسمی و خلق فضاهای تخیلی و رنگ‌های مختلف در کلیه‌ی زمینه‌های شغلی فعالیت کنند.

حسابداری یک سیستم است که در آن فرآیند جمع‌آوری، طبقه‌بندی ، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارشهای مالی و صورتهای حسابداری در شکل‌ها و مدلهای خاص انجام می‌گیرد. تا افراد ذی‌نفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان و یا برون‌سازمانی مثل بانک‌ها، مجامع عمومی سازمانهای مورد نظر و یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند

بعد از گرفتن دیپلم از یکی از هنرستان های فنی و حرفه ای یا کاردانش و پس از ورود به دانشگاه دانشجو باید برای اخذ مدرک کاردانی واحد هایی را با موفقیت بگذراند سپس برای گرفتن لیسانس باید در مقطع کارشناسی ناپیوسته وارد دانشگاه شود. برای مقطع کارشناسی ناپیوسته یا همان کاردانی به کارشناسی دانشگاه ها دانشجو را براساس معدل یا آزمون(کنکور) و یا بدون معدل و کنکور پذیرش و ثبت نام می کنند

رشته حسابداری از جمله رشته هایی است که از داوطلبان سه گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو می پذیرد و در آزمون هر سه گروه نیز درس ریاضی به عنوان مهمترین درس این رشته مطرح است. در واقع داشتن شم ریاضی در رشته حسابداری از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین یک حسابدار باید بتواند بخوبی گزارش کارهای خود را ارائه دهد. بنابراین باید در ادبیات فارسی مسلط بوده و نگارش خوبی داشته باشد. دانشجوی این رشته باید تحمل ساعت ها کار در پشت یک میز و صندلی و سروکار داشتن با اعداد و ارقام را داشته باشد. همچنین باید دقیق و منظم باشد تا در جمع بندی اعداد و ارقام دچار مشکل نگردد.

حسابداری، در هر کسب و کاری بسیار حساس و مهم است. اشتباهات هرچند کوچک حسابداران میتواند منجر به ضررهای مالی زیادی برای سازمان شود. همچنین درایت و مهارت یک حسابدار میتواند سهم بسیاری در افزایش سود مجموعه داشته باشد و در درازمدت باعث افزایش ثروت صاحبان سهام شود.

میزان استخدام دانش آموختگان حسابداری به نسبت سایر رشته ها بیشتر است و ملاک استخدام یا عدم استخدام شما را ، دانش مالی و حسابداری و مهارت های عمومی و تخصصی شما تعیین می کند.

پویا نمایی (انیمیشن)

در ایران نیز بیش از یک دهه است که با گسترش شبکه های تلویزیونی در مرکز استان­ها، تولید برنامه های انیمیشن نیز توسعه یافته است .

فرد علاقمند به تحصیل در این رشته در در صورتی که از توانایی طراحی خوبی برخورد باشد ، می تواند موفقیت بیشتر در این رشته کسب کند.

هنرجویان در طی دوران تحصیل آشنایی با مبانی هنرورنگ ، توانایی توانایی طراحی ، آشنایی با اصول بازیگری ، توانایی و تولید فیلم های انیمیشن ، توانایی کار با 

انواع نرم افزارهای گرافیکی ، شناخت عناصر و ساختار فیلم نامه و … آشنا می شوند.

 توانمندی های دانش آموختگان رشته پویانمایی ( انیمیشن )

– توانایی نگارش داستان و تبدیل آن به فیلم نامه

– توانایی تبدیل سناریو به استوری برد

– توانایی طراحی شخصیت ها و فضای داستان

– توانایی طراحی از انسان ، حیوان اشیاء

– توانایی متحرک سازی تصاویر انسان ، حیوان و اشیاء

– توانایی استفاده نرم افزار های مرتبط با انیمیشن

– توانایی ساخت انیمیشن با تکنیک های دو بعدی و سه بعدی

– توانایی کار با نرم افزار ها ، شیوه های رایانه ای برای ایجاد حرکت ، صدا و تدوین

فارغ التحصیلان رشته انیمیشن به منظور ادامه تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی میتوانند در دوره پیش دانشگاهی هنر شرکت کنند و جذب 

دانشگاه صدا و سیما و مراکز آموزش عالی در سطح کشور شوند و تا مقطع دکتری در داخل و خارج از کشور ادامه تحصیل دهند.

پویانمایی در ایران از سال ۱۳۳۶ شروع شد. در دنیای امروز، انیمیشن در زمره‌ی مهم‌ترین و پربیننده‌ترین برنامه‌هاست. حضور انیمیشن را می‌توان در بسیاری از موارد ازجمله برنامه‌های تلویزیونی، اینترنت، دنیای تبلیغات، موبایل و بازی‌های کامپیوتری دید. این رشته شاخه‌ای از سینما است که تمام مواردی که برای ساخت یک فیلم استفاده می‌شود در آن وجود دارد. هنر پویانمایی یا انیمیشن شامل هنرهای مختلفی ازجمله سینما، نقاشی و آهنگ است. بسیاری از کاشناسان معتقدند، سینمای آینده، سینمای پویانمایی است.

ویژگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز

برای ورود به این رشته، داشتن یک‌سری ویژگی‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند. از جمله‌ی این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. داشتن استعداد هنری (حرف اول ورود به رشته‌ی پویانمایی(
  2. داشتن ذهن خلاق برای خلق سوژه‌های مختلف
  3. توانایی طراحی مناسب
  4. پشتکار و انگیزه

دانش‌آموزان رشته‌ی پویانمایی، چه مهارت‌هایی می‌آموزند؟

ازجمله مهارت‌هایی که دانش‌آموزان رشته‌ی پویانمایی می‌آموزند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طراحی شخصیت، تبدیل فیلم‌نامه به استوری‌بورد، ساخت پویانمایی با تکنیک‌های مختلف، ۴استفاده از نرم‌افزارهای مرتبط، طراحی از انسان، حیوان و اشیا،‌ متحرک‌سازی تصاویر، آشنایی با داستان و فیلم‌نامه

فرصت‌های شغلی رشته‌ی پویانمایی

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلف مرتبط با سینما فعالیت داشته باشند. این موارد شامل تکنسین رنگ، تکنسین تکنیک دستی، دستیار نورپرداز، تدوین صدا، دستیار تصویربردار، تکنسین رایانه‌ای، تکنسین فضای سه‌بعدی و متحرک‌سازی، کارگردانی، بازیگری، طراحی، موسیقی و… است.

دانش‌آموزان هنرستانی می‌توانند پس از تحصیل در دوره‌ی کاردانی وارد مقاطع بالاتر ازجمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شده و پس از پایان تحصیلات، در زمینه‌های گفته‌شده مشغول به فعالیت شوند.

توجه: در صورت شرکت در کنکور هنر، این رشته به نام هنرهای دیجیتال، تغییر نام می‌یابد.

درس‌های تخصصی رشته‌‌ی پویانمایی (انیمیشن) در هنرستان

آشنایی با برخی از درس‌های رشته‌‌ی پویانمایی (انیمیشن(

درس متحرک‌سازی دوبعدی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از متحرک‌سازی درهم‌تنیده، متحرک‌سازی مفصلی، متحرک‌سازی ترکیبی انسانی، بازسازی موقعیتی، اجرای حرکات ترکیبی (حرکت توپ در پرسپکتیو، حرکت دوار توپ) و

درس تولید پویانمایی سه‌بعدی صحنه‌ای: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از ساخت شخصیت‌های سه‌بعدی صحنه‌ای، ساخت صحنه و فضا، نورپردازی و

درس طراحی فضا و صحنه در پویانمایی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از فضای دوبعدی، فضاسازی و صحنه‌پردازی دوبعدی، اجرای رایانه‌ای فضای دوبعدی، ارتباط عناصر فضای یک اثر، تمهیدات و طراحی صحنه برای فضاهای سه‌بعدی و

درس طراحی شخصیت در پویانمایی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از طراحی ابزاری شخصیت، طراحی آناتومی موجودات زنده، آماده‌سازی شخصیت، پیکره‌بندی شخصیت بر اساس فیلم‌نامه، حجم و سه‌بعدی‌سازی شخصیت و…

تولید برنامه های تلوزیونی

افراد بسیار زیادی در جهان و در سطوح مختلف علمی و اقتصادی، ساعات زیادی را به تماشای تلویزیون، شنیدن رادیو و… می‌گذرانند. هدف از این رشته، آشنایی دانش‌آموزان با مفاهیم مختلف و عناصر هنری است که در خلق یک اثر هنری نقش دارند؛ مانند نور، صدا، تصویر، موسیقی، خلاقیت، ذوق و… . در این رشته، مهارت‌های مختلفی ازجمله صدابرداری، گویندگی، اجرا و… به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود. این رشته در هنرستان، در گروه تحصیلی هنر جای دارد.

ویژگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز

مانند سایر رشته‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی، برای ورود به رشته‌ی تولید برنامه‌های تلویزیونی، لازم است ویژگی‌های لازم برای این رشته را داشته باشید. علاقه به این رشته، یکی از ویژگی‌های اصلی ورود به آن است. داشتن ذهن خلاق، نگاه هنرمند، روابط اجتماعی خوب،‌ دقت زیاد، صبر و مسئولیت‌پذیری، روحیه‌ی انجام کار گروهی، توانمندی روانی- حرکتی و جسمانی و داشتن اطلاعات هنری اولیه از ویژگی‌های دیگری است که به آن نیاز دارید.

فرصت‌های شغلی رشته‌ی تولید برنامه‌های تلویزیونی

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلفی فعالیت داشته باشند؛ مانند:

کارگردانی برنامه‌های تلویزیونی، دستیار تدوین و نورپردازی، دستیار کارگردان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،‌ وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فیلم‌نامه‌نویس، نمایشگر عروسک، دستیار فنی، دستیار فیلم‌بردار و صدابردار، طراحی و نقاشی صحنه، ساخت و تولید تیزر،‌ نویسندگی و… .

دانش‌آموزان هنرستانی می‌توانند پس از تحصیل در دوره‌ی کاردانی، وارد مقاطع بالاتر ازجمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شده و پس از پایان تحصیلات، در زمینه‌های گفته‌شده مشغول به فعالیت شوند.

درس‌های تخصصی رشته‌‌ی تولید برنامه‌های تلویزیونی در هنرستان

آشنایی با برخی از درس‌های رشته‌‌ی تولید برنامه‌های تلویزیونی

درس تصویربرداری و صدابرداری برنامه‌های تلویزیونی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از آماده‌سازی دوربین و متعلقات (سه‌پایه، دوربین، تنظیم مانیتور)، تصویربرداری خارج از استودیو (لوکیشن، حرکت‌های دوربین)، نورپردازی (جهت و شدت نور، چراغ‌های نورپردازی)، تصویربرداری استودیویی (دوربین استودیویی، آشنایی با ساختار استودیو)، دستیار صدا (فرکانس،‌ دامنه،‌ میکروفون‌های مختلف) و… .

درس ساخت و اجرای دکور، لباس،‌ ماسک و گریم: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از طراحی صحنه، انواع طراحی صحنه، عناصر بصری در طراحی صحنه، وسایل صحنه، ترمیم، آماده‌سازی، طراحی، ساختار تولید یک فیلم، تحلیل و بررسی شخصیت نمایشی و… .

درس گویندگی، اجرا و بازیگری: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از اصول گویندگی، فن بیان، تلویزیون، مجری و ویژگی‌های خوب یک مجری، دوبلاژ یا صداپیشگی، دوبله‌ی فیلم در ایران، گزارش و گزارشگر، گزارش‌های رادیویی و… .

درس تدوین و صداگذاری برنامه‌ی تلویزیونی: برخی از مباحثی که در این درس به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از برش تصویر (دکوپاژ، مرحله‌ی پیش و پس تدوین)، تدوینگر (تدوین تداومی، نمای باز معرف)، جلوه‌های ویژه (اجرای جلوه‌های تصویری، جلوه‌های تمام‌رایانه‌ای)، صداگذاری (مرحله‌ی باندسازی، ساخت باندهای صدای صحنه)، تیتراژ (انتخاب موسیقی عنوان‌بندی، آماده‌سازی عناوین و اسامی) و…

طراحی دوخت

برنامه‌ی رشته‌ی طراحی و دوخت بر اساس چهارچوب اصلی آموزش‌های کاردانی در بخش هنر و معماری از آموزش‌های علمی کاربردی طراحی و تدوین شده است. کاردان هنری فردی است که با کسب مهارت علمی در رشته‌ی خود قادر است در اجرای اثر هنری با به ‌وجودآورنده‌ی اثر (هنرمند) همکاری کند یا در نگهداری، مرمت و کاربرد ابزار، وسایل و دستگاه‌های مرتبط با رشته‌ و آماده‌سازی مواد و ابزار کار هنری فعالیت نماید.

هدف برنامه

هدف از برنامه‌ی طراحی و دوخت، تربیت فردی است که بتواند در کنار هنرمند (طراح) قرار گیرد و روند خلق اثر هنری (طرح یک لباس) را تسهیل و تسریع کند و برای نیل به هدف فوق، کاردان باید زیر نظر هنرمند قادر به اجرای فعالیت‌های تعیین‌‌شده باشد.

نقش و توانایی‌ فارغ‌التحصیلان رشته‌ی طراحی و دوخت

– توانایی انجام کار عملی در حوزه‌های طراحی الگو در متدهای مختلف

– توانایی نصب، راه‌اندازی و استفاده از انواع ماشین‌های دوخت و وسایل کارگاهی

– توانایی طراحی از آناتومی اندام و جزئیات مختلف آن برای طراحی لباس

– توانایی طراحی الگو، برش و دوخت لباس‌های نوزاد تا ۱۲ سال

– توانایی طراحی لباس بانوان برای سنین و موقعیت‌های مختلف

– توانایی طراحی، برش، دوخت انواع لباس‌های مدل‌دار برای موقعیت و فصول مختلف

– توانایی دوخت پوشاک تاریخی و اقوام ایرانی و تزیینات آن به ‌منظور استفاده در پوشاک امروزی

– توانایی طراحی لباس کودکان تا ۱۲ سال

– توانایی اجرای انواع هنرهای ظریف (سوزن‌دوزی) روی لباس

– توانایی به‌کارگیری تحولات جدید فناوری و پیشرفت‌های صنعتی مرتبط

– توانایی سازمان‌دهی افراد تحت سرپرستی در کارگاه‌های تولید لباس

– کمک بر اعمال اصول ایمنی، ‌رعایت بهداشت محیط کار

– توانایی آموزش ضمن کار افراد تحت ‌سرپرستی و ارزش‌یابی آن‌ها

– توانایی تشخیص عیوب و راهنمایی افراد تحت ‌سرپرستی جهت نگهداری وسایل و تجهیزات و دستگاه‌ها و گزارش برای رفع عیوب

 

طول دوره‌ی تحصیلی

– حداقل طول دوره‌ی آموزش در این رشته پنج سال است و برنامه‌های درسی آن در دو دوره‌ی سه و دو ساله تقسیم شده است.

– هنرجویان در پایان دوره‌ی سه‌ساله‌ی اول تحصیلی و با گذراندن ۹۶ واحد درسی به اخذ دیپلم رشته‌ی طراحی و دوخت نایل می‌شوند.

– هنرجویان در صورت تمایل، بعد از اخذ دیپلم، به شرط قبولی در آزمون ورودی کاردانی پیوسته رشته‌ی طراحی و دوخت در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای (وابسته به وزارت آموزش و پرورش یا دانشگاه جامع علمی و کاربردی) ادامه‌ی تحصیل می‌دهند و دوره‌ی دوساله‌‌ی دوم را در چهار نیم‌سال با گذراندن ۷۲ واحد درسی به اخذ درجه‌ی کاردانی نایل می‌شوند.

– چنان‌چه دانش‌آموختگان هنرستان به ادامه‌ی تحصیل در دوره‌ی کارشناسی پیوسته دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مایل باشند،‌ می‌توانند با گذراندن دوره‌ی پیش‌دانشگاهی رشته‌ی هنر، مطابق ضوابط و مقرراتی که برای ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وجود دارد، متقاضی ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و تحصیل در دوره‌های دانشگاهی شوند.

الف: آموزش در دوره‌ی سه‌ساله

هر واحد درسی نظری ۱ ساعت در هفته و هر واحد درسی عملی (آزمایشگاهی- کارگاهی) ۵/۱ تا ۴ برابر ساعت واحد نظری در طول یک سال تحصیلی است. طول هر سال ۳۰ هفته‌ی کامل است.

ب) آموزش در دوره‌ی دوساله

در این دوره هر واحد نظری، ۱ ساعت در هفته و معادل ۱۶ ساعت درسی و هر واحد آزمایشگاهی، معادل ۳۲ ساعت درسی، هر واحد کارگاهی، معادل ۴۸ ساعت و هر واحد کارآموزی، ۱۲۰ ساعت در طول نیم‌سال تحصیلی است. آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های یک واحد را می‌توان به ‌ترتیب ۴۸ و ۶۸ ساعت در نظر گرفت. طول هر ترم ۱۶ هفته، ‌معادل یک نیم‌سال تحصیلی است.

مشاغل قابل دست‌یابی

جایگاه شغلی دانش‌آموختگان دوره‌ی پنج‌ساله‌ی رشته‌ی طراحی و دوخت:

– ناظر خط تولید در کارخانجات و تولیدی‌های پوشاک

– سرپرست خط تولید در کارخانجات و تولید‌های پوشاک

– برش‌کار لباس‌های زنانه و کودکانه در تولیدی‌های کوچک پوشاک

– ایجادکننده‌ی خط تولید پوشاک در کارگاه‌های تولیدی

– مربی آموزشگاه‌های خیاطی وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی

– مدل‌سازی لباس‌های زنانه در کارگاه‌های تولید پوشاک

– نازک‌دوزی و ضخیم‌دوزی انواع لباس زنانه و بچه‌گانه

– طرح الگو و دوخت لباس زنانه و بچه‌گانه در تولیدی‌های پوشاک

– ایجادکننده‌ی آموزشگاه‌ طراحی و دوخت خصوصی و آموزش افراد تحت پوشش

– طراح الگو و دوخت لباس زنانه و بچه‌گانه در تولیدی‌های پوشاک

ضوابط و شرایط پذیرش دوره‌ی سه‌ساله

– دانش‌آموختگان سال سوم دوره‌ی راهنمایی و موفقیت در سال اول متوسطه

– داشتن سلامت کامل جسمانی و شرایط عمومی

معماری

چه چیزی رشته ی معماری را از سایر رشته های مهندسی متمایز می کند؟

کمی ذوق هنری، قدرت خلق یک اثر نو، تخیل قوی و روحیه کار گروهی، همه ی آن چیزی ست که شما برای معمارشدن نیاز دارید. اگر به هنر علاقه مندید و قدری با فن مهندسی ساختمان آشنایی دارید معماری رشته ایده آل شماست. این رشته تلفیقی ست خارق العاده از فن و هنر و قدمتی بسیار طولانی در تاریخ ایران و جهان دارد.

مهندس در لغت به معنای هندسه دان، به شخصی گفته می شود که با هندسه و مباحث هندسی سر و کار دارد و معمار هنرمندی ست که به کمک مباحث هندسی بنایی خلق می کند که گاه تا هزاران سال باقی ست و هویت یک جامعه به شمار می رود.

در گذشته به جای کلمه معمار، از مهراز استفاده می‌کردند. معمار فردی است که تفکرات ناب و خلاقانه خود را بر اساس تعاریف مختلف با توجه به فرهنگ سبک معماری منطقه اقلیم دید و منظر مناسب کاربری فضا و فاکتورهای مهم دیگری اتود می‌زند. معماری یکی از هفت هنر اصلی است و معمار هنرمند است و آثار او در زمره آثار هنری بررسی می‌شود. او باید دارای قدرت تجسم بالا، ذوق هنری و خلاقیت باشد و عناصر زیبایی شناختی بصری را بشناسد.

 

معمار چه می کند؟

کسی که طراح و سازنده بناها و ساختمان ها می باشد، مهندس معمار است. مهندس معمار، نقشه های ساختمان های جدید و برنامه بازسازی و محافظت از ساختمان های قدیمی را طراحی می کند. همچنین کار مهندس معمار طرح ریزی ترکیب و نحوه قرار گیری مجموعه ای از ساختمان ها و فضاهای اطراف آنها نیز می باشد. او این کارها را با تکیه بر علم مهندسی، ذوق هنری و شناختی که از فرهنگ، آداب و رسوم، جغرافیای انسانی و طبیعی محل مورد نظر خود دارد، انجام می دهد. معمار کسی که معماری می‌کند. طراح اوست و نظارت مستقیم بر فعالیت دیگر مهندسین عمران تأسیسات الکتریکی تأسیسات مکانیکی دارد. در واقع معمار ناظر نهایی و هماهنگ کننده کلیه نقشه‌های یک بنا شامل نقشه‌های معماری و طراحی نقشه‌های محاسبات سازه‌ای و نقشه‌های تأسیساتی می‌باشد.

فتوگرافیک

نیاز به نشانه‌ها و علامت‌های بصری، آرم‌ها، طراحی حروف، بنرها و پوسترها، همگام با تکامل فراینده‌های چاپ و نشر، همه و همه در حوز‌ه‌ی فعالیت‌های گروه شغلی وسیع و پردامنه‌ی گرافیک قرار می‌گیرد. در این بین، نقش هنر عکاسی در کنار هنر گرافیک، انکارنشدنی است. رشته‌ی فتوگرافیک را می‌توان تلفیق دو گروه شغلی گرافیک و عکاسی دانست.

همانند سایر رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی، برای ورود به رشته‌ی فتوگرافیک، لازم است برخی ویژگی‌ها مانند خلاقیت و ذوق هنری و ایده‌پردازی، علاقه به کارهای هنری و ذوقی، سخت‌کوشی و خستگی‌ناپذیری، صبر و حوصله‌‌ی زیاد، مسئولیت‌پذیری و تعهد کاری، توانایی ارتباط برقرارکردن را داشته باشید.

دانش‌آموزان این رشته در طول دوران تحصیل با مواردی همچون طراحی، تصویرسازی، صفحه‌آرایی، طراحی پوستر، طراحی جلد، انواع چاپ دستی، تکنیک‌های مختلف طراحی مثل قلم و مرکب، تکنیک‌های نقاشی مثل رنگ و روغن و گواش آشنا می‌شوند.

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلفی مانند تصویرساز و طراح روی جلد، صفحه‌آرای مجلات و روزنامه‌ها، تهیه‌ی آرم و نشانه برای شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف، فعالیت در انتشارات، صداوسیما، مطبوعات و مراکز هنری، آتلیه‌های خصوصی، طراحی فضاهای شهری، طراحی دکوراسیون داخلی منازل و مراکز صنعتی، کارگاه گرافیک، مبانی هنرهای تجسمی و خلق فضاهای تخیلی و رنگ‌های مختلف در کلیه‌ی زمینه‌های شغلی فعالیت کنند.

حسابداری

حسابداری یک سیستم است که در آن فرآیند جمع‌آوری، طبقه‌بندی ، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارشهای مالی و صورتهای حسابداری در شکل‌ها و مدلهای خاص انجام می‌گیرد. تا افراد ذی‌نفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان و یا برون‌سازمانی مثل بانک‌ها، مجامع عمومی سازمانهای مورد نظر و یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند

بعد از گرفتن دیپلم از یکی از هنرستان های فنی و حرفه ای یا کاردانش و پس از ورود به دانشگاه دانشجو باید برای اخذ مدرک کاردانی واحد هایی را با موفقیت بگذراند سپس برای گرفتن لیسانس باید در مقطع کارشناسی ناپیوسته وارد دانشگاه شود. برای مقطع کارشناسی ناپیوسته یا همان کاردانی به کارشناسی دانشگاه ها دانشجو را براساس معدل یا آزمون(کنکور) و یا بدون معدل و کنکور پذیرش و ثبت نام می کنند

رشته حسابداری از جمله رشته هایی است که از داوطلبان سه گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو می پذیرد و در آزمون هر سه گروه نیز درس ریاضی به عنوان مهمترین درس این رشته مطرح است. در واقع داشتن شم ریاضی در رشته حسابداری از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین یک حسابدار باید بتواند بخوبی گزارش کارهای خود را ارائه دهد. بنابراین باید در ادبیات فارسی مسلط بوده و نگارش خوبی داشته باشد. دانشجوی این رشته باید تحمل ساعت ها کار در پشت یک میز و صندلی و سروکار داشتن با اعداد و ارقام را داشته باشد. همچنین باید دقیق و منظم باشد تا در جمع بندی اعداد و ارقام دچار مشکل نگردد.

حسابداری، در هر کسب و کاری بسیار حساس و مهم است. اشتباهات هرچند کوچک حسابداران میتواند منجر به ضررهای مالی زیادی برای سازمان شود. همچنین درایت و مهارت یک حسابدار میتواند سهم بسیاری در افزایش سود مجموعه داشته باشد و در درازمدت باعث افزایش ثروت صاحبان سهام شود.

میزان استخدام دانش آموختگان حسابداری به نسبت سایر رشته ها بیشتر است و ملاک استخدام یا عدم استخدام شما را ، دانش مالی و حسابداری و مهارت های عمومی و تخصصی شما تعیین می کند.

فهرست